پودر الماس چیست؟

الماس یکی از گرانبها ترین سنگ های قیمتی موجود در زمین است که علاوه بر کاربردهای زینتی و استفاده در ساخت جواهرات در صنعت نیز بسیار پر کاربرد است . تنها ۲۰ درصد از الماس بدست امده وارد صنعتتولید جواهر میشود و بیش از ۸۰ درصد از این ماده در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.الماس به عنوان یکی از الوتروپ های کربن به  صورت طبیعی تحت فشار و دمای بالا در ساختار مکعبی یا منشوری به وحود می اید که البته باید گفت ساختار منشوری این ماده شبیه پایدار میباشد .

این ماده دارای پیوند کوالانسی است بنابراین یک رسانای گرمایی عالی محسوب میشود  و  در بین جامدات بیشترین رسانایی گمایی را دارد .الماس غنی شده با کربن ۱۲ در بین همه مواد بالاترین میزان رسانایی گرمایی را دارد و این فاکتور در مای اتاق حدود ۷.۵ برابر بالاتر از مس میباشد.

اما وجود کربن ۱۳ در ساختمان الماس با ایجاد ناهمگنی در شبکه رسانایی گرمایی را کاهش میدهد .

از لحاظ شاخص سختی الماس با دارا بودن شاخر موهز ۱۰ سخت ترین ماده موجود در کره زمین محسوب میشود. این ماده مقاومت بالایی داشته و از تراکم بالایی برخوردار است .در بربر سایش مقاوم بوده و رسانایی حرارتی بسیار خوبی است .

در سال ۱۷۹۷ برای اولین بار کشف شد که الماس همان کربن است . با ثابت شدن این نکته تاش برای تولید الماس به صورت مصنوعی شروع شد و در سال ۱۸۷۹ میلادی نام اقای جیمز بالانتین  به عنوان اولین کسی که الماس مصنوعی تولید کرد ثبت شد.

همانطور که گفته شد الماس طبیعی در شرایط خاصی تحت فشار و دمای بالا از تبلور کربن ساخته میشود . این شرایط به صورت طبیعی در اعماق کره زمین وجود دارد و گفته شده است که دهانه اتش فشان های فعال محل پیدا شدن الماس های طبیعی میباشد .

هندوستان و افریقا به عنوان بزرگترین معادن الماس شتاخته میشوند .  الماس طبیعی افریقایی از تخته سنگی به نام زمین ابی استخراج میشود .

به دلیل طولانی بودن پروسه تولید الماس طبیعی با استفاده از شبیه سازی دما و فشار بالا میتوان با استفاده از کوره های برقی با کوتاه کردن پروسه تولید این ماده را به صورت مصنوعی ولید کرد .

کاربرد پودر الماس

هر دو الماس طبیعی و مصنوعی کاربرد های زیادی دارند. اما نوع مصنوعی این ماده به دلیل تنوع در شکل و سایز بیشتر مورد توجه صنایع قرار گرفته است. از کاربرد های ان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جلا دادن سطوح، سنگ زنی، هدایت حرارتی( پودرهای الماس با چگالی بالا معمولا به دلیل خاصیت رسانایی گرمایی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند) ،صیقل دادن ،بهبود خواص موادی مانند سیمان ، سرامیک ، گرانیت و سنگ مرمر

این سنگ با ارزش در دو جنبه صنعتی و تزئینی مورد استفاده قرار میگیرد . دانه های رشت تر آن به عنوان سنگ قیمتی به جواهر سازی ها راه پیدا میکند و دانه های ریز تر در صنعت به منظور بریدن و یا سوراخ کردن سنگ و فلزات سخت مورد استفاده قرار میگیرد.

قبل از استفاده در صنعت جواهر سازی با تراش دادن و پرداخت کردن سطح آن درخشندگی آن را چند برابر میکنند.

پولیش سنگ

برای پولیش سنگ با استفاده از الماس از پدهای مخصوصی که برای پولیش دادن سطح کاربرد دارد استفاده میشود . در این نوع پد ها از خمیری شامل پودر الماس روی سطح پلاستیکی پد پوشش داده میشود و بر روی دستگاه پولیش قرار میگیرد.

پست قبلی

پمپ وکیوم چیست؟

پست بعدی

گرافیت چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *