آشنایی با صنعت نفت و گاز

نفت خام چیست؟
نفت خام یک ترکیب پیچیده ایست از مواد هیدروکربوری به همراه مقدار کمی از مولکول های شیمیایی دیگر مانند سولفور ، نیتروژن ، اکسیژن و ناخالصی های دیگر .
– زنجیره ی اصلی مولکول های هیدروکربوری ترکیبی است از کربن و هیدروژن .

– شاید بتوان فرمول عمومی برای نفت خام را این گونه عنوان کرد
CnH2n+2 or
-هیدروکربورهای مختلفی وجود دارند : از ۱ کربن و ۴ هیدروژن متان تشکیل میشود که در واقع سبک ترین تقسیم نفت خام می باشد که تا سنگین ترین تقسیم نفت خام میتواند ادامه داشته باشد که زنجیره ای طولانی است از کربن و هیدروژن
-برش های مختلف نفت خام نقطه جوش های متفاوتی خواهند داشت که اساس پالایش نفت خام می باشند برای تولید محصولات مختلف از جمله : بنزین ، گازوئیل ، نفت سفید ، سوخت هواپیما ، نفت کوره و …..
– به مقتضای کیفیت انواع مختلفی از نفت های خام وجود دارد ، همان طور فرآورده های نفتی به فراخور کیفیت و مشخصات

مهمترین معیارهای مشخصات نفت خام
درجه ی ( ای پی آی ) : که یک فاکتور بین المللی برای ارزیابی غلظت نفت خام از لحاظ سبکی و سنگینی
API=(141.5 / Sp Gr)-131.5
تن نامبر : نشان دهنده ی میزان اسیدیته ی نفت می باشد

عوامل طبقه بندی و تقسیم بندی نفت خام
درجه ی شیرینی و ترشی
درجه ی سنگینی

معرفی محصولات دیگر و اصطلاحات مرتبط
میعانات گازی : گاز همراهی است که در مخازن نفت به همراه نفت خام استخراج می شود میعانات گازی نامیده می شود . در مخازن نفت سبک تر مقدار بیشتری میعانات گازی تولید می شود تا مخازن نفت سنگین تر.
جی او آر : نسبت استخراج نفت خام به میعانات گازی به طور همزمان از یک مخزن یا میدان ( جی او آر ) می باشد . این فاکتور یکی از عوامل تعیین کننده ی سطح تولید می باشد .
گاز مایع : گاز طبیعی ممکن است تا ۱۳۷ درجه زیر صفر خنک شود تا تبدیل به مایع شود . این عملیات امکان انتقال و تجارت گاز را به بازار های مختلف فراهم می کند . زیرا همانطور که می دانید انتقال گاز در حالت طبیعی فقط از طریق خطوط لوله امکان پذیر است و این عامل انتقال و فروش آن را به مناطق دور تر غیر ممکن می سازد ولی تبدیل آن به مایع انتقال از طریق تانکرهای مخصوص به بازار های دور دست را ممکن می کند.
حامل گاز مایع : تانکرهای مخصوصی که تحت استانداردهای خاصی ساخته می شوند تا هم عایق باشند ، هم فشرده و هم بتوانند در تمام طول مسیر انتقال گاز مایع شده را در پایین ترین دمای لازم نگه دارند تا قبل از رسیدن به مقصد از تبدیل دوباره به گاز جلوگیری شود .
مخازن مستقل گازی: مخازنی نیز هستند که محصول اصلی انها گاز طبیعی است که البته امکان دارد در این مخازن هم به همراه گاز مقداری نفت خام وجود داشته باشد که به آن نفت همراه می گویند.

پست قبلی

گرافیت چیست ؟

پست بعدی

گرافیت پر سولفور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *